Rabu, 2 Oktober 2013

Refleksi Minggu ke-2

          Dalam minggu ke-2 ini, saya telah diajar mengenai katalog. Pada umumnya, katalog merupakan satu bahan yang sangat penting dalam membantu pencarian maklumat dalam mengakses sesuatu bahan supaya mudah dalam membuat pemilihan buku mengikut edisi atau jenisnya. Dalam kuliah pada hari ini juga, saya dan rakan sekelas telah diberi penerangan mengenai cara memproses katalog. Katalog betujuan untuk menyediakan maklumat keseluruhan bahan untuk direkodkan. Selain itu juga, ia untuk mengenalpasti bahan dan memberi pengenalan bahan yang diproses supaya dapat memberikan maklumat ringkas mengenai bahan kepada pembaca. Ia juga memberi maklumat karate pada bahan agar memudahkan pemilihan bahan oleh pembaca serta menepatkan entri pada tajuk dan memudahkan proses susun atur untuk peminjaman dan pemulangan. Dalam proses mengkatalog terdapat dua peraturan yang perlu di patuhi iaitu ISBD (International Standard Bibliographic Description) dan AACR II (Anglo American Cataloguing Rules) supaya seragam di seluruh dunia. Kemudian, saya dan rekan sekelas diminta ke perpustakaan falkuti Pendidikan untuk melaksanakan pratikal proses-proses menulis entri seperti yang diajar dalam kelas tadi.

Contoh:
White, Roger Crombie.
Curriculum innovation a celebration of classroom practice / roger white.-Buckingham, United Kinfdom: Open University Press, 1997.
Xviii, 155p. ; 25cm.
Includes index
ISBN 0-335-19757-4

Mohd Fua’ad Rahmat.
Instrumentasi/Mohd.Fua’ad Rahmat, Sallehudin Ibrahim,
Skudai, Malaysia: Universiti Teknologi Malaysia,2003.
Viii,141:ill;25cm
Mengandungi indeks
ISBN 983-52-0305-9

Paizah Haji Ismail,
Undang-undang jenayah islam/Paizah Haji Ismail,
Petaling jaya, Selangor: Dewan Pustaka Islam,
274p;21cm
Mengandungi Bibliografi
ISBN 983-66-0028-0


gambar semasa proses entri katalog.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan